Den første måneden.

I går var det akkurat en måned siden jeg flyttet til Haakonsvern. En måned siden jeg traff jentene på rom ni, og i dag akkurat fire uker siden jeg hadde min første dag i ny tjeneste. På disse fire ukene har det skjedd mye.

Dere husker kanskje sist innlegg? Dagen derpå reiste vi en hel fra fast mannskap til Ulven leir på Os. Kun tre uker etter sist feltøvelse var jeg nok en gang innlosjert i telt. En uke brukte vi på videreutdannelse. Skytning, etikk og stridsteknikk. En uke for å utdanne oss som soldater. Mye nytt lærte vi også. Sist øvelse var kun for å venne oss til felten, nå gikk alt mye lettere. Jeg, som opprinnelig var en midre god skytter på rekruttskolen fikk tid og med det langt flere kuler innenfor blinken. Da ble skytingen straks mye mer givende. Gjennom øvelsen fikk vi også prøve oss noen døgn som objektsikrere. Lange dager, litt lite søvn og relativt mye aktivitet, men veldig gøy å se tilbake på. Lærte gjorde vi i alle fall.

Tilbake på jobb skulle alt fra opplæringen begynne å testes. Jeg hadde mitt første oppdrag og stortrivdes med blokken i hånden igjen. Artikkel på det interne internettet ble det, og med hjelp av en kollega ble det noen brukende også. Å trykke på publiser var stort. Min første sak på militært nett, dere! Fredagen uke tre ble det mye å gjøre, med artikkelen til intranett ++ ble jeg passe stresset, men med beskjed om å senke skuldrene kom jeg heldigvis i mål med god margin.

Fikk dere med dere den store begivenheten for Sjøforsvaret sist uke? Oppskytningen gjorde at det var travelt i nord, men rolig på kontoret. Jeg brukte dagene på å prøve å lære meg rutiner som ble gjennomgått i opplæringen, men fikk også en liten notis ut på intranettet.

Utenom jobb så har det endelig blitt mye trening, mye søvn og ellers rolige dager. Sorgen, høsten og alt det nye har tatt sitt, så det har vært herlig med roligere dager. Heldigvis så gir jobben meg veldig snart verdens beste medisin, jeg skal snart seile igjen!

Verdens lykkeligste på min første seiltur, da over Nordsjøen i 2008.

One thought on “Den første måneden.

Legg igjen en kommentar

