Et håp i bereten

Hva hadde du sagt i dag, far? Lillejenta di er ikledd  kongens blå klær. Lillejenta di har fått seg både våpen, hjelm og stridsvest. Lillejenta di er ikke bare på vei til å bli voksen – men også militær. Hva hadde du sagt om alt dette, kjære far?

Jeg har så mye jeg vil fortelle deg. Men det eneste jeg kan gjøre er å besøke graven din. Eller tenne et lys i kapellet. Det har jeg gjort flere ganger. Du hadde ledd høyt av meg du far. At jeg frivillig ville oppsøke kapeller – det hadde vi begge ledd høyt av. Det ville ikke skje. Døpt i den norske kirken – men konfirmert gjennom humanetisk forbund. Det var den jeg var. Jeg var sterk den gang. Trengte da virkelig ikke noe større enn meg selv.

Ankeret har blitt ditt symbol etter at du forlot jorden. Visste du at ankeret er et symbol på håp? Det visste ikke jeg. Ikke før nå. Akkurat derfor føles det så fint å bære et anker i bereten min. En blå beret, og et anker i messing. Et symbol for sjøforsvaret, kongen og fedrelandet. Men for meg også et symbol på havet – havet som du elsket.

Ankeret har blitt ditt symbol. Et symbol som får tankene mine til å vandre til deg. Med havet det samme. Derfor er jeg så ufattelig stolt. Stolt over den mørkeblå fargen på uniformen min, flagget på høyre skulder – og ankeret i messing som lyser fra bereten min. Jeg er på vei til å bli soldat, far. En soldat ikledd mørkeblått – med et symbol på håp i bereten sin.

4 thoughts on “Et håp i bereten

Legg igjen en kommentar

