Hilsen fra KNM Harald Haarfagre

Hun skrev så fint. Om livet hun gledet seg til. Livet videre i kongens klær. Hun skrev og skrev. Talte dager gjorde hun. På bloggen delte hun både frustrasjon og glede. Så ble jenta militær. Hun ble faktisk ikledd kongens klær. Da ble det stille.

To av de skjønneste jentene på hele leiren. Selvfølgelig ikledd gakk-gakk og isspisende.

Men hey, jeg lever ennå. Ikledd kongens blå klær, og en smule mer militær enn sist. Nærmere tre uker har jeg nå bodd på sjøforsvarets rekruttskole på Madla. Uker blir ikke lenger talt i måneder, og dager. Uker teller vi fra uken vi kommer inn. I vår rekruttverden er vi ikke i uke 32, men altså i uke tre. Uke tre av vår rekruttskole, og fem uker igjen. Fem uker igjen som rekrutter, og fem uker før vi skal ute i den store verden. Den store militærverden.

Det føles som et liv siden. Et liv siden vi levde en normalt – og sivilt liv. Her inne deler vi alt. På lugaren* vår bor vi hele ti stykke. Ti jenter på ca 30 kvadrat. Det utrolige er at det faktisk går. På troppen er vi 47 stykker. Blir en syk – så blir alle syke. Vi deler alt. Visste du forresten at den minste enheten i det norske forsvar er to? En for alle – alle for en med andre ord.

Jeg kan innrømme at de første ukene var tøffe. Alt var tross alt nytt. I forsvaret gjøres alt på forsvarets vis. Glem alt du kan. Alt skal læres på den militære måten. Trodde du at du kunne hilse – og stå rett? Glem det. Men likevel så går det så utrolig fort. Nå tenker jeg ikke lenger over at sengen ikke kan ligges i med klær på. Det er ikke bare upraktisk – men også fryktelig uhygienisk. Jeg forstår hvorfor bikken** må strekkes så fort du ikke ligger i den. Alt handler om sikkerhet og hygiene. Jeg har bare aldri tenkt over det før jeg ble ikledd uniform.

De tre ukene som nå nærmer seg slutten har flydd forbi. Vi har ikke bare lært å strekker bikker, hilse militært og å stille til rett tid. Vi har også hatt uendelige timer med drilling*** av sanitet. I går var eksamensdag, og jeg kan endelig si at jeg har nivå to førstehjelp.

Selv om det psykiske har vært det tøffeste for min del så kan jeg ikke stikke under en stol at treningen i forsvaret er hard. Spesielt treningen med idrettsassistentene. Til nå har vi hatt sirkeltrening, intervalltrening og nå på mandag; makkertrening. Helt klart det verste, og noe av den hardeste treningen jeg noen gang har hatt. Selv om jeg stod i planken og hadde mest lyst til å gråte, så gjennomførte jeg. Når jeg trodde kroppen var totalt tom, så fikk idrettsassistenten presset ut det aller siste. Fem etasjer opp – med en medrekrutt på ryggen. Jeg klarte det, og følelsen etterpå – den er fantastisk.

Det var målet mitt her i kongens klær. Jeg skulle presse grenser. Jeg skulle få presset meg selv. Jeg ville oppleve ting jeg aldri ville ha opplevd som sivil. Sånn som veien ser ut til å gå videre ser det ut til at jeg vil få et fantastisk år. Et fantastisk år i kongens blå klær. Jeg krysser fingrene, smiler bredt, og gleder meg til fortsettelsen.

*rommet vårt (spesielt for sjø) ** seng (spesielt for sjø) *** øving

3 thoughts on “Hilsen fra KNM Harald Haarfagre

  1. Så godt å høre at du har det fint og koser deg! Kjekt å lese, og jeg håper sannelig på flere oppdateringer😀 har du perm i helgen eller er du der enda?: )

  2. Åh, får tårer i øya når jeg leser om militæret jeg. All den spenningen og forventningen gjennom rekrutten og de neste ukene, forventningene om siste delen av førstegangstjenesten og alt. Husker det så godt som om det skulle vært i går, men så er det over et år siden nå! Håper du får en fantastisk tid i forsvaret, i sjø, med plassering om bare noen uker, skyting, gjørmeløyper, oppstillinger, drilling, sanitet osv. Gleder meg til å lese og se masse mer!😀

Legg igjen en kommentar

