Et døgn på speiderleir

Konsert, telt og regn. Festival tenker da sikkert du. Det var tross alt Hove-festivalen sist uke. Om jeg så legger til bål, en gjeng med
sjarmerende unger og bålmat, hva tenker du da? Fra mandag til tirsdag pakket jeg nemlig ned både sovepose, og sjokoladekake. Et lite døgn lekte jeg nemlig speider.

Grunnen til at jeg forvillet meg på speiderleir var pga. de tre resterende i familien min. Alle sammen er de speidere, og alle sammen var det på kretsleir på Landa. Lillesøs hadde allerede vært en liten uke, mens mor, lillebrorern og hunden med gult skjerf kom først på lørdag sammen med resten av speidergruppen deres.

Gjengen hadde brukt noen dager på å bygge før jeg stakk nesen innom, så heldigvis var presenningene allerede oppe, og regnet kunne hølje ned uten av vi merket noe av det.

Jeg må si at det var rart å være speider igjen. Min tid som speider var for åtte år siden det. Da var vi også på leir, Sokndal var stedet den gangen. Det er rart å tenke på, den gang var jeg selv en av elleveåringene som måtte fortelles at ull var best på tur…

Mitt lille døgn fungerte jeg nok mer som hjelper til ledere. Nå var det min tur til å overtale om å ha ull innerst, og vanntett over. Jeg som hjalp sånn at middagen ble varm. Rart hvordan ting kan forandre seg på åtte korte år, egentlig.

Likevel så er det herlig også. Denne gangen var det ingen som fortalte meg når jeg burde krype i soveposen, og ingen som fortalte meg at jeg burde spise en skive med skinke, før den med nugatti. I telten var det god plass også. Hunden og jeg «delte» liggeunderlaget, så jeg var holdt varmen for å si det sånn. Når reveljen gikk så kunne jeg blir liggende i den varme soveposen, og bare høre leiren våkne til liv. Sette meg til frokostbordet og møte de trøtte, men forventningsfulle øynene til speidere som skulle på haik for første gang.

Livet var egentlig fint på speiderleir.

One thought on “Et døgn på speiderleir

Legg igjen en kommentar

