Ved et vindu på Østlandet…

Jeg sitter i en by på Østlandet. Nærmere bestemt to gode timer nord for Oslo. Jeg er flydd hit av den norske stat. Jeg kan skimte tre biler med forsvarets logo på fra vinduet jeg sitter ved. I dag er jeg flydd av den norske stat til Norges mest moderne militærleir. To gode timer satt jeg innenfor gjerdene. Blant 5000 soldater satt lille meg med hæler og grønne negler. Om noen måneder kan jeg være en av dem.

Jeg tror intervjuet gikk greit. Jeg vil ikke si selv at det gikk bra. Det sa derimot  lærlingskoordinatoren som var en del av gruppen på tre som intervjuet meg. Jeg vet ikke. Det jeg derimot fikk vite var at det opprinnelig hadde vært 60 søkere til plassen som fotolærling på Rena leir. Jeg var en av de fire som ble kalt inn til intervju…

Etter å ha vært innenfor gjerdene vil jeg dette enda mer. Jeg vil bo i en by som kun har bystatus pga. Militære. Jeg vil bo her – på tross av at” kjøpesenteret” er mindre enn Coop’en hjemme. Jeg fikk treffe hele kontoret. Eller hele å hele; kontoret består i dag av fem stykker. Jeg tror jeg kunne trivdes blant dem. Jeg kunne trivdes i kongens klær med kamera rundt  halsen. Jeg kunne trivdes som en del av de 6% av de kvinnelige soldatene på Rena leir. Jeg savner media, og jeg savner utfordringer.

Jeg sitter ved et bord i Rena sentrum. Utenfor regner det. Uten å merke det former bena et kryss. At det som bare var impulsiv søking en kveld i februar nå skal bety så mye hadde jeg aldri trodd. Jeg hadde heller aldri trodd at jeg skulle ha sittet ved et vindu på Rena, mens jeg prøvde å skjule tårene. For akkurat nå er det kun en person jeg vil ringe, og det er min far.

One thought on “Ved et vindu på Østlandet…

Legg igjen en kommentar

