For en måned siden…

…så levde du. Du satt blandt dine beste kompiser, og hadde en bedre frokost. Du visste ikke, dine kamerate visste ikke, og vi visste ikke. At om noen få timer skulle du ikke være blandt oss lenger. At noe sånn som snømåking skulle utløse noe sånt hos deg har aldri falt meg inn. Kun gamle menn, og kontorfolk i dårlig form får hjertesvikt når de måker snø! Så får de seg en støkk, kjøper snøfreser og lever videre! Hva var liksom sannsynligheten for at snømåking skulle ta livet av deg? Du var tømrer, du levde av å bruke kroppen. Du var normalvektig, du var i relativt god form – og ikke minst var du ung. Den største skaden du har hatt var når du rev av leddbåndene i skulderen, that’s it.

Likevel så var det du som måtte gå for en måned siden. Det var din begravelse vi fant sanger til, og det var din kiste vi måtte plukke ut. Det hele føles som en vanvittig dårlig film – en film som trakk skandale-delen litt langt. Men på den andre siden, da må det jo skje noe godt snart?

Jeg lurer på om det noen gang falt deg inn selv, om du visste at nå var din kommet? At du visste at nå var det slutt? Jeg vil i alle fall ikke tro at du ville det, nekter å tro det. Det har gått en måned, og det har enda ikke gått opp for meg. Det er så mye mer jeg skulle spurt deg om, så mye mer vi skulle diskuter og funnet utav. Jeg skulle visst hva jeg skulle gjøre når du en gang gikk bort. Jeg skulle ikke vært i tvil en gang, jeg skulle ha gjennomført. Jeg skulle ha visst hva jeg skulle gjort til høsten, og du skulle vært den første som fikk telefon etter at jeg vet utfallet på onsdag. Hvem skal jeg nå ringe når jeg vet? Du fikk ikke en gang vite at jeg fikk innkallelsen.

Det har gått en måned, og jeg vet enda ikke hvem jeg skal ringe når jeg vet utfallet på onsdag. Jeg har tenkt og tenkt. Men den eneste jeg faktisk vil ringe, er deg.


One thought on “For en måned siden…

Legg igjen en kommentar

