Et land i krise

Egypt er en land i krise. I februar i fjor styrtet regimet og landet lå egentlig på bar bakke. Et folk i krise var det som møtte meg i faraoens land.
Jeg må innrømme at jeg nå gleder meg til å komme hjem. En uke i dette landet var nok, og selv om jeg likte det, så har jeg land jeg liker mye bedre. Jeg har for første gang denne uken vært utstyrt med armbånd og plassert på et all-inclusive hotell. Vanligvis så ville jeg ikke likte det. Reiser jeg først til et annen land vil jeg oppleve landet. Oppleve menneskene, og føle kulturen på kroppen. Men på denne turen var det ikke bare trygt på innsiden av ”murene”, jeg likte tryggheten.
Så klart gikk vi ut på gaten, så klart oppsøkte vi befolkningen, men i mye mindre grad enn hva vi pleier å gjøre. Egypterne er i krise, og det merkes. Ikke bare fluene er mer innpåslitende enn hjemme, men også befolkningen. Jeg hadde aldri trodd at det kunne være mulig å ha svartemarked på sprettballer, men i Hurghada, Egypt fantes dette.
”Where u from?” ble raskt en vanlig frase, som i Spania for to år siden. Selgerne trenger å vite nasjonalitet for å vite hvor de skal legge seg i pris. Det er forståelig og jeg prøver å ikke bli irritert. Om vi spør kan vi få høre den harde sannhet. En av våre servitører på hotellet forteller om et liv der han jobber 14-timers dager i tre måneder, for så å reise hjem til familien i Cairo i 10 dager. Hele staben bor utenfor hotellet. En del av meg lurer på hvordan fasilitetene i deres felles statsbolig er, men på samme tid vet jeg ikke om jeg virkelig vil vite. Jeg er redd jeg raskt hadde funnet meg et nytt hotell om jeg visste dessverre…
Jeg krysser fingrene hardt, mitt lesestoff gjennom uken har satt sine spor. I boken ”Naken i Hijab” får vi treffe en norsk jente som gifter seg med en Egypter og blir elendig behandlet. Jeg krysser fingrene igjen, og håper for alt i verden at Egypterne ”våre” på hotellet behandler sine kjære bedre…
*Innlegget skrevet 04.01.2012, og tidligere publisert på http://kulturogkommunikasjoningrid.blogspot.com/

Legg igjen en kommentar

