Jeg trenger deg.

For tre uker siden våknet jeg til en melding der det stod at du var stolt over meg. Stolt over 19-åringen din. For to uker siden snakket jeg med deg sist; du ringte og fortalte entusiastisk om ulike bedrifter der du kunne få jobb, og utdanning etter det. For en god uke siden var jeg en vanlig 19-åring i Oslo. Nå er jeg en 19-åring uten min pappa.

Det gikk så fort. Fra et liv til et annet. Et sekund var jeg høyt oppe og det neste langt nede. Å plukke ut sin fars kiste er tøft.

Hvem skal nå være den første jeg ringer til når jeg vet hvor fremtiden min bringer meg i sommer? Hvem skal smile stolt når jeg mottar mitt vitnemål? Hvem skal skjenke meg et glass vin når jeg kommer sliten hjem en fredagskveld? Hvem skal nå fortelle meg at skolen er det viktigste, selv om det er russetid? Hvem skal nå være med meg på utallige visninger og aldri finne noe som er godt nok?

Det skjedde så fort – så altfor tidlig. Du skulle bli gammel du. At jeg skulle miste deg ofret jeg ikke en tanke. Selvfølgelig skulle du leve i 40, minst 30 år til. Vi skulle være voksne da. Du skulle ha smilt stolt over alle våre vitnemål. Du skulle ha guidet oss frem og vært tilstede i flere år til.

De sier at det som ikke dreper deg gjør deg sterkere; men hva når jeg bare venter på at noen skal klype meg i armen og vekke meg fra dette marerittet? Det var rett og slett for tidlig – jeg trenger deg.

3 thoughts on “Jeg trenger deg.

  1. Helt tragisk det som skjedde. Tenker på deg venner, og sender deg evig mange varme klemmer❤ Du var virkelig tøff som hadde denne talen.

    • Tusen, tusen, tusen takk fantastiske du! Jeg gråt når jeg skrev teksten, og det samme gjorde jeg når jeg leste tekstem i begravelsen, men det gjorde godt, ufattelig godt.

Legg igjen en kommentar

